MISI DAN VISI






MISI PRASEKOLAH

Mengurus dan melaksana pendidikan prasekolah ke tahap optimum berdasarkan simbol.

 VISI PRASEKOLAH

Prasekolah yang dapat menyuburkan potensi insane dan menyediakan kemahiran asas kanak-kanak.


FALSAFAH PENDIDIKAN KEBANGSAAN


            Pendidikan Malaysia adalah satu usaha berterusan kea rah memperkembangkan lagi potensi individu secara menyeluruh dan bersepadu untuk mewujudkan insane yang seimbang dan harmonis dari segi intelek , rohani , emosi dan jasmani berdasarkan kepercayaan dan kepatuhan kepada tuhan. Usaha ini adalah bagi melahirkan rakyat Malaysia yang berilmu pengetahuan , berketerampilan , berakhlak mulia , bertanggungjawab dan berkeupayaan mencapai  kesejahteraan diri serta member sumbangan terhadap keharmonian dan kemakmuran masyarakat dan Negara.


MATLAMAT PENDIDIKAN PRASEKOLAH


            Pendidikan prasekolah bertujuan untuk menyuburkan potensi murid dalam semua aspek perkembangan menguasai kemahiran asas dan memupuk sikap positif sebagai persediaan masuk ke sekolah rendah.


KONSEP PENDIDIKAN PRASEKOLAH


Pendidikan Prasekolah adalah satu program menyediakan pengalaman pembelajaran kanak-kanak yang berumur 5 – 6 tahun dalam jangka masa satu tahun atau lebih sebelum masuk ke tahun satu di sekolah formal.


OBJEKTIF PENDIDIKAN PRASEKOLAH


Pendidikan prasekolah membolehkan murid :-

                i.            Mempunyai sifat peribadi , perwatakan dan konsep kendiri yang positif untuk menjadi warganegara yang patriotik.

 ii. Menggunakan bahasa melayu dengan betul danmemperkembangkan kemahiran berbahasa untuk berkomunikasi.

        iii.            Menggunakan bahasa cina dan bahasa tamil dengan betul untuk berkomunikasi di sekolah yang menggunakan bahasa pengantar bahasa cina dan bahasa tamil.

           iv.            Menggunakan bahasa Inggeris dalam interaksi seharian selaras dengan kedudukan sebagai bahas kedua.

                    v.            Mengamalkan nilai-nilai islam dalam kehidupan seharian untuk murid yang beragama islam.

                vi.            Mempunyai kemahiran kongnitif , kemahiran berfikir dan kemahiran menyelesaikan masalah.

                  vii.            Mempunyai kematangan emosi dan kemahiran sosial.

   viii. Mempunyai kecerdasan dan kemahiran fizikal serta mempraktikkan amalan kesihatan dan keselamatan yang baik.

          ix.            Mempunyai daya kreatif dan estetika untuk menghargai keindahan alam dan warisan budaya.



 



 



 

No comments:

Post a Comment